Lilongwe - Malawi - 2016

Het begin van de 2e week

Op dinsdag zijn we weer vroeg op gestaan om weer om 8:15 aan het werk te kunnen. Toen we op het project aan kwamen waren de andere mannen er nog niet, dus moesten we even wachten totdat ze aankwamen. Wanneer de mannen er waren gingen we hout aan de fundering maken zodat het beton later niet weg zou gaan. Toen dat erop zat gingen we de zakken betonpoeder halen en moesten we ook zand en steentjes in kruiwagens bij elkaar doen en jerrycans water halen. Dat moest door elkaar gemixt en dat werd dan het beton. Terwijl het beton werd gestort konden we niet veel doen met elkaar, want er was 1 iemand aan het mixen, 1 iemand het beton aan het verdelen en 1 iemand het beton aan brengen van waar het werd gemixt en waar het moest komen, dus de 2 mannen en Ben waren aan het werk en Lisa, Jasper en ik deden maar wat anders.

Later gingen Jasper en ik naar Joseph (therapeut) om te helpen bij een therapie voor de kinderen. Toen we terug kwamen was al meer van de helft van de vloer vol beton. Rond half 1 was het tijd voor lunch, en raad eens wat het was... POCHO AND BEANS!!! Wanneer de vloer vol was konden we niks meer doen, dus gingen we naar huis toe. Na een tijdje gingen we naar Nakumat Oasis om boodschappen te doen en spullen voor het eten 's avonds te halen, dat was gewoon kip, boontjes en aardappelen. De volgende dag gingen we het hout om het beton weg halen, want dat was hard geworden.

Daarna gingen we allemaal bakstenen pakken en gingen de mannen cement maken, daarvan begonnen we een muur te bouwen op het beton. De bouwvakkers legden de stenen op elkaar en wij deden het cement verticaal tussen de stenen.

Na ongeveer 3 uur was de muur 3 lagen hoog en op sommige plaatsen 4 lagen. Voor de lunch gingen Miranda, Jasper en ik naar huis en bleven Ben en Lisa nog bezig met bouwen.

Lisa ging ook naar Anouk, maar ze kon daar niet naar binnen (de poort zat dicht), dus ging ze weer terug naar Ben. Later kwamen die ook naar huis. Ondertussen is het al bijna tijd om te eten, dus ga ik stoppen met schrijven, want de pannenkoeken moeten worden gebakken.

Geschreven door Wouter.

piet@maartense.nl

Goed geschreven Wouter! We volgen de berichten en zien de foto's. Jullie zijn goed bezig, en Wouter, een goed technisch verslag!!

piet@maartense.nl

Volgens mij zijn de vorderingen geweldig; je ziet de stal groeien. En dat met die tempeartuur daar; knap van jullie, ga zo door!

rianne visser

Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te volgen. En dan iedere keer iemand anders die verslag doet: toppie!
Succes en nog veel plezier samen!

Lenie Maartense

Het gaat geweldig daar zie ik wel. Veel succes verder en we blijven jullie volgen.

Rene

Goed bezig! Denk erom de muur nat te houden zodat het niet te snel droogt. En maximaal tien lagen steen per etmaal. Leuk om de vorderingen te zien!

Rene

Ben en Gré

Mooi verhaal Wouter. Daar wordt hard gewerkt bij jullie.
Smaakten de pannenkoeken? Beter dan de boontjes????
Zelfs Lisa is bouwvakster geworden!

(O)ma Etta

Lieve allemaal,
Volgens mij hebben jullie alle vijf verborgen talenten. Fantastisch, je ziet de stal groeien. Dan de belevenissen van boodschappen doen op de boda.