Lilongwe - Malawi - 2016

En nu..... aan de slag!

Vanochtend weer op de boda's naar de school gereden. Blijft een spektakel door het drukke verkeer. Toen we aankwamen misten we Wouter....! Help! Gelukkig kon een van de boda drivers bellen met de driver van Wouter om hem de juiste richting uit te laten rijden. In Afrika word niet echt gebruik gemaakt van straatnamen, alleen de hoofdwegen krijgen een naam. Je moet de driver dus aangeven naar welke "buurt" je wilt en zelf goed opletten, zodra je de locatie herkent waar je naartoe wilt even met de driver afstemmen dat hij daar ook daadwerkelijk stopt.

Vandaag ging het werken aan het project daadwerkelijk van start! We waren rond 9u op de school. Vanuit de aannemer waren er al twee man hard aan het werk met pikhouwelen om de grond waar de stal zal worden uitgebreidt te egaliseren. Natuurlijk hebben wij onze mouwen opgestroopt en zijn volop mee gaan helpen. Het is een enorme klus waar we in Nederland waarschijnlijk even een graafmachine voor zouden laten komen.

Eén van de 1e foto's van het project.

Hier lijkt er al wat schot in te komen.

De nodige blaren verder kwam de directrice rond 13:00u om ons naar huis te sturen. Ze wilde niet dat we nog langer door zouden werken omdat we deze warmte niet gewend waren. We kregen eerst wat te drinken en te eten waarna we naar ons verblijf werden teruggebracht. Achteraf had ze gelijk en was het inderdaad beter om onze rust te nemen. We moesten morgen maar weer terug komen met nieuwe energie!

's-Middags zijn Miranda, Lisa en Ben naar het openingsfeest van het Agape project gegaan. Anniek, Suzanne en Judith hebben hier de afgelopen weken veel renovatie werkzaamheden verricht. Het drop-inn centre is enorm opgeknapt, van een bouwval tot een prettig verblijf voor de kinderen. Echt petje af voor wat daar in korte tijd voor elkaar is gebracht! Het was verder een geweldige ervaring, kinderen die spontaan op je af komen, je een hand geven en zich aan je voorstellen (zie je de kids in Nederland niet zomaar doen). Er werd een toneelstuk opgevoerd door de straatkinderen en door de leiding werden de volunteers in het zonnetje gezet. Erg mooi om te ervaren hoe dankbaar deze mensen zijn met de hulp die we als vrijwilligers bieden.

Die blanke mensen blijven bijzondere verschijningen. Regelmatig kroop er voor en tijdens de voorstelling en de verschillende liedjes die gezongen werden een kindje bij één van ons op schoot. Je werd dan even goed geobserveerd! Natuurlijk moesten we ook op de foto.

Wederom een zeer geslaagde dag in het mooie Afrika!

Geschreven door Ben.

Yvonne kok

Leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat. De ervaring van Miranda met voetreflexie komt ook hier goed van pas. Nog veel positieve belevenissen. XXX yvonne

René van Marrewijk

Ja jongen, de mouwen opstropen, handschoentjes aan en aan de slag. Geweldig! Wat is de voertaal daar?

hetty

Ziet er gezellig uit met de kinderen.
Vinden ze julie niet erg groot?

Waneer moet de stal klaar zijn?heb nog een hoop werk teverzetten.
succes verder.

Ben

Ja geweldig Rene! Voertaal is Engels, daar redden we ons uitstekend mee. Hetty, niet zo zeer dat we groot zijn maar vooral blank ;-) De planning voor het vergroten van de stal is anderhalve week, maar ja.....dit is Afrika, het gaat zoals het gaat. Of zoals ook wel wordt gezeg: "Jullie hebben een klok, wij hebben de tijd!"

Ben en Gré

Weer een mooi verhaal. De zweetdruppels staan bij ons op het voorhoofd bij het zien van de foto's. Hier ook 26 gr.C. Lekker warm

Cees Knoester

Hoi fam Maartense, volgen vanuit italie jullie mooie verhalen. Ziet er erg indrukwekkend uit. Veel succes met alles wat jullie nog gaan ondernemen. gr van de fam. knoester

Thomas Gladdines

Erg leuk reisverslag om te lezen, krijg gelijk weer zin om naar Afrika te gaan :)
Ben benieuwd naar het verdere verloop van de bouw, veel plezier en neem af en toe idd een stapje terug anders val je om... ;)

Gr. van familie Gladdines

Tom

Al een tijdje niks meer gehoord.
Hebben jullie nog leuke dingen gedaan?