Lilongwe - Malawi - 2016

De vorderingen van het cowshouse & andere belevenissen

Hallo allemaal, hier een update vanuit het verre Afrika.

Met z'n allen hebben we hier flink doorgemetseld aan de stal, dit met goed resultaat want alle muren en pilaren staan nu als een huis. Na het precieze metselen was het tijd voor het grove hak en sloop werk, want de muren in de stal moesten neergehaald worden. Iedereen heeft zo een stukje van de oude muur gesloopt, tot er niets mee van over was dan puin. Toen we al het puin van die muren weg aan het ruimen waren kon je pas echt goed zien hoe groot de stal eigenlijk geworden is. Dat hebben we toch maar even mooi gedaan!

Vrijdagavond zijn we met zijn 8en lekker uit eten geweest bij restaurant Mediteraneo als een soort afscheidsdiner van Judith die zaterdag weer naar huis toe gaat, en Anouk die maandag ook vertrekt.

In het weekend hadden we een excursie gepland. Onder leiding van een gids hebben we een wandeling gemaakt over een eiland in het Victoriameer. We hadden allemaal wel een beetje behoefte om iets heel anders van Afrika te zien dan alleen de stinkende stad waar we in zitten. We zijn op zaterdag om 9 uur vertrokken met de taxi richting een boot oversteek plaats. Om vervolgens met het bootje over te varen naar het eiland.

We vaarden op een gegeven moment door een heel smal kanaaltje als een soort Indiana Jones tussen het oerwoud door. Er vlogen daar hele mooie king fisher vogels.

Eenmaal aangekomen op het eiland begon onze wandeling langs typisch Afrikaanse hutjes, fruitbomen en andere gewassen. Echt iets heel anders dan we in Kampala hebben gezien. Maar ook wel echt typisch het beeld van wat je in je hoofd hebt als je denkt aan Afrika. Je komt onderweg soms ook leuke taferelen tegen.

Bijna bij ieder hutje werden we heel erg enthousiast toegeroepen met 'hey mzungu!' door alle kinderen. Wat betekend hey blanke. Door ons verschil in huidskleur zijn we voor iedereen echt ontzettend interessant. De gids kon ons heel erg veel vertellen over alles wat we tegen kwamen onderweg, welke gewassen er groeien (er groeien heel veel bomen met jackfruit dat is een heel groot soort vrucht. We hebben de kans gekregen om een jackfruit te kopen bij een hutje en we hebben het ook geproefd. Lekker zoet fruit wat niet heel sappig is maar wel heel plakkerig.)

Ook vertelde de gids welke dieren er leven, hoe de hutjes gemaakt worden, hoe er bakstenen met de hand gemaakt worden. Het was interessant om te zien wat de oorsprong is van die bakstenen, omdat wij natuurlijk veel bakstenen gebruiken tijdens de bouw van de stal.

Het was wel een hele pittige wandeling van ongeveer 15 km en in de warme Afrikaanse zon is dat best wel zwaar. Maar uiteindelijk hebben we het einde bereikt en zijn we weer terug gevaren.

Zondag hadden we spierpijn en waren we moe. Daarom hebben we besloten om lekker rustig aan te doen. `s Middags zijn we gezellig gaan lunchen in de stad en hebben we wat boodschapjes gedaan. We waren van plan om naar een craft markt te gaan daar verkopen ze allerlei handgemaakte spullen en souvenirs. Maar het begon weer eens flink te regenen dus dat ging niet door helaas, de volgende keer beter. Op Maandag zijn Jasper, Wouter en Ben verder gegaan met het bouwen aan de stal. hier hebben zij de voerbakken voor de koeien afgemaakt, zaterdag hadden de twee mannen hier al een start aan gemaakt.

Ook hebben ze de vloer geëgaliseerd op de plaatsen waar de oude muren stonden. Alleen konden ze toen niet verder want het beton was op. Miranda is naar het project Agape gegaan, vanaf nu zal zij zich daar inzetten. Ze heeft daar samen met de kinderen spelletjes gedaan en zaadjes geplant voor een moestuin.

Ik ben de hele dag bij het project Nafasi geweest. Daar was Anouk vandaag voor het laatste dus we hebben samen voor de kinderen lekker Hollandse pannenkoeken gebakken. De kinderen vonden het heerlijk en willen voorlopig iedere dag wel pannenkoeken eten als lunch. Ik ben van plan om hier nu voorlopig te blijven en bij dit project te helpen. Vandaag heb ik gesproken met Jackie, de directrice, over de achtergronden van de kinderen die op dit moment opgevangen zijn in het tehuis. Dit was heel erg interessant en best heftig soms om te horen over wat sommige kinderen al meegemaakt hebben. De afgelopen dagen dat ik daar geweest ben heb ik geholpen met het opknappen van de slaapkamers van de kinderen. Voorheen waren de kamers erg leeg. maar nu hebben we bij iedere kamer een gekleurde behangrand gemaakt en de rest van de kamer versierd, voor de meisjes kamer bloemen en vlinders. De jongens kamer auto`s en verkeersborden en in de babykamer zijn nu sterren, zonnetjes en maantjes geplaatst. Later ga ik gordijnen maken voor in de kamers omdat dat ook heel erg veel kleur in de kamers zal brengen.