Lilongwe - Malawi - 2016

De eerste dag op het project

Vandaag is de eerste dag dat we naar de school voor gehandicapten gaan met de hoop dat de aannemer er is met de materialen voor het kleinveeproject, zodat we ermee aan de gang kunnen. Dus weer op de boda (allemaal bij iemand achterop) er naar toe. Helaas was de directrice van de school niet aanwezig zoals afgesproken, maar gelukkig was Joseph, de fysiotherapeut, bereidt om ons een rondleiding over het terein en de gebouwen te geven. Er verblijven veel kinderen met een beperking. Naast het leren lezen en schrijven, krijgen deze kinderen fysiotherapie en ergotherapie. Daarnaast krijgen ze les in praktische vaardigheden, zoals naaien, leerbewerking,het maken van sieraden en het verzorgen van de koeien.

Ondertussen was de directrice aanwezig. met haar hebben we de plannen besproken. de aannemer en de materialen waren nog niet aanwezig, maar hij zou die middag langs komen om met ons kennis te komen maken en te vertellen wat we kunnen gaan doen. Om nader kennis te maken, zijn we alle 5 op een afdeling ingezet om mee te draaien. Lisa en Wouter zijn naar een klas gegaan met jonge kinderen. daar was een verjaardagsfeestje aan de gang waarbij ze hebben gedanst en gezongen en spelletjes hebben gedaan. De kinderen vonden het erg interessant en wilden allemaal de aandacht hebben. In de middag waren er geen lessen en hebben Lisa en Wouter met de kinderen buiten gespeeld en gezellig gekletst.

Ben en Jasper zijn met de fysiotherapeut meegegaan en hebben nieuwe talenten ontdekt. Zij hebben meegeholpen met een soort sensorische therapie, waarbij ze 1 op 1 met een kind bezig waren. Er werden verschillende muziek nummers gedraaid, bij ieder nieuw nummer moesten ze de kinderen verschillende materialen laten voelen over het hele lichaam, zoals een ijsklontje, een borstel en een sponsje. `s Middags hebben ze geholpen met therapie bij andere kinderen. het was een bijzondere ervaring voor de mannen en beide waren er erg enthousiast over.

Tijdens de kennismaking met de directrice vertelde ik haar van mijn opleiding voor reflexologie en zij was direct enthousiast. Zij vroeg of ik hen daar iets van wilde leren, wat ik natuurlijk erg leuk vind om te doen. Ik mocht naar de schoolnurse en ook zij reageerde heel positief. Dus heb ik haar uitgelegd wat het inhoud en voorgesteld haar voeten te masseren, zodat ze het kon ervaren. Dat vond ze een uitstekend idee, waarna ze een groot gedeelte van de staf heeft uitgenodigd om ook een voetmassage te komen halen bij mij. Oke, dat was niet precies mijn bedoeling, maar ik vond het wel leuk. Ondertussen heb ik aan de schoolnurse de grepen laten zien en voorgesteld dat ze zelf eens een massag wilde geven, zodat ik haar daarin kon begeleiden. Dit ging heel goed en er kwamen steeds maar mensen langs voor een massage. Om 4 uur zouden we naar huis gaan, terwijl er nog iemand zat te wachten. Afgesproken dat we iedere dag 2 mensen masseren en dat ik daarna met de rest van het gezin het verblijf van de koeien ga restaureren. De aannemer was gelukkig langs gekomen en heeft verteld van de plannen. In de stal is ruimte voor 2 koeien, maar ze willen graag 3 koeien houden. Hiervoor moet eerst een stuk grond geëgaliseerd worden, waarna de stal vergroot kan worden. Wanneer er nog geld over is moet ook het hek om de wei vernieuwd worden. Morgen gaan we er dus echt mee aan de slag (als de aannemer op tijd is en inderdaad zijn materialen bij zich heeft).

Geschreven door Miranda.

Reacties

Reacties

Janneke

Wat leuk zeg! Gaaf om jullie ervaringen te lezen! Ik vind dat jullie al een hoop gedaan hebben!

Tom

Goed bezig Miranda.
Nou maar hopen dat de aannemer morgen op tijd komt opdagen.

hetty

Mischien kan je daar je praktijk beginnen(-:.
leuk dat ze zo enthousiast zijn.
Egaliseren van de grond lijkt me n zware klus (of is het niet warm)
succes en hoop snel weer wat te horen.

Pap en Mam

Mooi verslag. Lekker bezig met z,n allen andere dingen aan het doen. Nieuwe ervaringen en leuk om te horen dat het goed gaat. Het wordt straks dus dokter Ben en zuster Miranda met assistenten.!
Kus van ons

(O)ma Etta

Wat een ervaringen doen jullie alle vijf op, niet wetende dat jullie dat allemaal in je had, zeker Ben en Jasper, maar ook Wouter. Succes morgen met het klussen. Liefs

RiA schoneveld-Kok

Wat leuk om jullie zo wnthousiast bezig te zien met de kinderen! Petje af familie maartense -Kok!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!